♪ Adilla Wafi ♪ ♫ ❀ Nur Adilla Wafi ™ ❀ ♫: This is what we call life.

April 18, 2013

This is what we call life.



Kita boleh hidup bahagia kalau kita inginkan kebahagiaan tersebut.
Menurut buku yang saya baca.
Bila kita lepaskan sesuatu yang sakit, yang perit insyaallah kita akan menemui kebahagiaan di hujung sana.
Jika kita tidak melepaskannya, maka kita masih lagi di takuk yang lama.
Masih terkapai kapai menanti sesuatu yang kita tahu takkan berulang kembali.
Kenapa kita perlu menoleh kebelakang?
Kenapa kita perlu memikirkan sesuatu yang sudah berlalu?
Sedangkan apa yang akan menanti kita mungkin jauh lebih baik dari yang sudah berlalu.

Saya tahu, inilah hidup.
Kita hanya manusia biasa.
Kadangkala sesuatu yang menyakitkan tu sukar untuk dilupakan.
Apatah lagi kalau parutnya masih terkesan sehingga kini.
Tapi, kita perlu ingat, jika kita sering memikirkannya, maka kita memang takkan dapat melupakannya.
Kita akan terus dibelenggu sesuatu yang menyakitkan.
Kalau itulah jalan yang kita pilih, sampai bila kita nak bahagia?
Betul tak?

Mengikut pengalaman saya yang masih setahun jagung dan melalui pandangan saya,
Kita yang akan menentukan kebahagiaan dan kita sendiri yang memilih kesakitan.
Tuhan dah kurniakan akal fikiran untuk kita berfikir mana baik dan buruk, untuk kita memilih mana yang terbaik dalam hidup kita.
Tapi saya tahu, kita hanya manusia biasa.
Kadangkala kita alpa dan terleka.
Kadangkala kita memilih sesuatu yang salah.
Dan kesalahan dan kesilapan yang kita pilih itulah yang akan menjadikan kita lebih baik dari sebelumnya.
Serius guys, sepatutnya kita harus belajar dari pengalaman kerana pengalaman adalah guru terbaik dalam hidup kita.

Apa yang saya katakan tak bermakna saya bagus.
Saya cuma meluahkan sesuatu yang saya rasa.
Itu yang saya rasa, itu yang saya fikir, dan itu jugalah yang saya luahkan.
Saya juga masih belajar dan mengenal erti hidup yang sebenar.
Inilah hidup kita.
Sesuatu yang sangat sukar dijangka.
Entah apa yang menanti pada satu saat selepas ini pun kita tak tahu kan?

Saya tahu, kita sepatutnya perlu bersedia .
Tapi macam yang saya katakan, kita cuma manusia biasa.
Kita hanya mampu mengikut aturan yang telah ditetapkan olehNya.
Sama ada baik atau buruk, pilihan terletak di tangan kita.

Percayalah, 
Tuhan selalunya akan memberikan kita yang buruk dahulu sebelum digantikan dengan yang baru.
Tuhan juga akan mempertemukan kita dengan sesuatu yang salah dulu baru dipertemukan dengan yang betul.

Jadi ini sahajalah yang dapat saya kongsikan.
Tak tahulah ada maksud.
Byee !


TERIMA KASIH KERANA MEMBACA

0 Pengkritik:

Post a Comment

 
Copyright © . All Right Reserved by Adilla Wafi